ایران،دانشگاه آزاد کرمانشاه،کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
چکیده: (1532 مشاهده)
هدف از این مطالعه بررسی اثرات مداخله کنترل شناختی کامپیوتری روی کارکردهای شناختی و هماهنگی حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) بود. 60 پسر بین ۷ تا ۱۱ سال به طور تصادفی در سه گروه تمرینات کنترل شناختی، بازی های ذهنی و کنترل (20 نفر در هر گروه) قرار گرفتند. این مداخله به مدت 8 هفته انجام شد. بعد از مداخله، قبل از آن و 48 ساعت بعد از پایان مداخله، هر دو گروه آزمون توجه ردیابی رنگی، آزمون عملکرد پیوسته و مقیاس رشد حرکتی لینکلن اوزرتسکی را تکمیل کردند. نتایج نشان می دهد که برنامه تمرینات کنترل شناختی به طور قابل توجهی پارامترهای سرعت و نگهداری توجه را بهبود می بخشد. در رابطه با هماهنگی حرکتی، نتایج بهبود قابل توجهی در هر چهار خرده آزمون مورد بررسی نشان داد (تعادل بدن، چابکی دست، هدف گیری و چابکی انگشتان). روی هم رفته، نتایج نشان می دهد که برنامه کنترل شناختی به طور قابل توجهی شناخت و هماهنگی حرکتی را در کودکان مبتلا به ADHD بهبود می بخشد. تلاش برای ارتقاء هر یک از پردازش های شناختی می تواند به افزایش توانایی ها و مهارت های یادگیری در فرد منجر شده و باعث ارتقاء عملکرد وی در زمینه های مختلف زندگی اجتماعی و شغلی شود. همچنین بهبود کنترل شناختی می تواند کارکردهای مغزی را تغییر دهد و متعاقباً موجب بهبود هماهنگی حرکتی شود. بنابراین برنامه تمرینات کنترل شناختی کامپیوتری برای ارتقاء همزمان کارکردهای شناختی و هماهنگی حرکتی در کودکان مبتلا به ADHD توصیه می شود.
khaledian N, seyed sajad H, fayzi R, jananeh M. Effects of computerized cognitive control training on cognitive function and motor coordination in boys with ADHD. 3 2021; 2 (1) :294-302 URL: http://military-health.ir/article-1-55-fa.html
خالدیان ندا، حسینی سید سجاد، فیضی رضا، جانانه مینو. تاثیر تمرینات کامپیوتری کنترل شناختی بر کارکردهای شناختی و هماهنگی حرکتی در پسران مبتلا به ADHD. 1. 1400; 2 (1) :294-302