[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
فصلنامه ارتقای بهداشت نظامی
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 1 - ( شماره 5- بهار 1400 1400 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 302-294 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر تمرینات کامپیوتری کنترل شناختی بر کارکردهای شناختی و هماهنگی حرکتی در پسران مبتلا به ADHD
ندا خالدیان ، سید سجاد حسینی ، رضا فیضی ، مینو جانانه*
ایران،دانشگاه آزاد کرمانشاه،کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
چکیده:   (1532 مشاهده)
هدف از این مطالعه بررسی اثرات مداخله کنترل شناختی کامپیوتری روی کارکردهای شناختی و هماهنگی حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) بود. 60 پسر بین ۷ تا ۱۱ سال به طور تصادفی در سه گروه تمرینات کنترل شناختی، بازی های ذهنی و کنترل (20 نفر در هر گروه) قرار گرفتند. این مداخله به مدت 8 هفته انجام شد. بعد از مداخله، قبل از آن و 48 ساعت بعد از پایان مداخله، هر دو گروه آزمون توجه ردیابی رنگی، آزمون عملکرد پیوسته و مقیاس رشد حرکتی لینکلن اوزرتسکی را تکمیل کردند. نتایج نشان می دهد که برنامه تمرینات کنترل شناختی به طور قابل توجهی پارامترهای سرعت و نگهداری توجه را بهبود می بخشد. در رابطه با هماهنگی حرکتی، نتایج بهبود قابل توجهی در هر چهار خرده آزمون مورد بررسی نشان داد (تعادل بدن، چابکی دست، هدف گیری و چابکی انگشتان). روی هم رفته، نتایج نشان می دهد که برنامه کنترل شناختی به طور قابل توجهی شناخت و هماهنگی حرکتی را در کودکان مبتلا به ADHD بهبود می بخشد. تلاش برای ارتقاء هر یک از پردازش های شناختی می تواند به افزایش توانایی ها و مهارت های یادگیری در فرد منجر شده و باعث ارتقاء عملکرد وی در زمینه های مختلف زندگی اجتماعی و شغلی شود. همچنین بهبود کنترل شناختی می تواند کارکردهای مغزی را تغییر دهد و متعاقباً موجب بهبود هماهنگی حرکتی شود. بنابراین برنامه تمرینات کنترل شناختی کامپیوتری برای ارتقاء همزمان کارکردهای شناختی و هماهنگی حرکتی در کودکان مبتلا به ADHD توصیه می شود.
واژه‌های کلیدی: اختلال بیش فعالی با کمبود توجه، کنترل شناختی، ارزیابی شناختی، هماهنگی حرکتی
متن کامل [PDF 192 kb]   (318 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/12/1 | پذیرش: 1400/4/3 | انتشار: 1400/4/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khaledian N, seyed sajad H, fayzi R, jananeh M. Effects of computerized cognitive control training on cognitive function and motor coordination in boys with ADHD. 3 2021; 2 (1) :294-302
URL: http://military-health.ir/article-1-55-fa.html

خالدیان ندا، حسینی سید سجاد، فیضی رضا، جانانه مینو. تاثیر تمرینات کامپیوتری کنترل شناختی بر کارکردهای شناختی و هماهنگی حرکتی در پسران مبتلا به ADHD. 1. 1400; 2 (1) :294-302

URL: http://military-health.ir/article-1-55-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( شماره 5- بهار 1400 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه ارتقای بهداشت  نظامی Journal of Military Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645