زمینه و هدف:موثرترین راه برای پیشگیری از انتقال HIV/AIDS، ارتقاء آگاهی و اصلاح باورهای های بهداشتی در خصوص رفتارهای پیشگیرانه پرهیزی در جوانان و نوجوانان است. هدف از انجام این پژوهش تعیین تأثیر برنامۀ آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در تغییر باورهای بهداشتی درخصوصHIV/AIDS در دانش آموزان دبیرستان های دخترانۀ منطقه 8شهر تهران بود. روشها:مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی، شامل 465 نفر از دانش آموزان سال اول دوم و سوم دبیرستان درگروه مداخله و گروه شاهد بود که از دو دبیرستان منطقه 8 تهران بطور تصادفی ساده انتخاب شدند. انتخاب دانش اموزان به صورت سرشماری بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه ای محقق ساخته شامل 47 سوال در 8 بخش شامل اطلاعات دموگرافیک ، سوالات اگاهی و سوالات مربوط به 5 سازه الگوی اعتقاد بهداشتی( شدت و حساسیت درک شده ،منافع و موانع درک شده و خودکارامدی) بود .CVR و CVI و آلفای کرونباخ کل سوالات به ترتیب عبارت بود از: 77/0 و 92/0 و 83/0. پس از انجام پیش آزمون در هر دو گروه، گروه مداخله با روش پرسش و پاسخ و سخنرانی در یک جلسه در خصوص آگاهی، ادراک و باورهای غلط در خصوص بیماری ایدز و رفتارهای پیشگیرانه آموزش دیدند و گروه کنترل در این خصوص آموزشی ندیدند. مجددا بعد ازدو ماه از مداخله، داده ها جمع آوری و نهایتاً با نرم افزار آماری SPSS 18 و ازطریق آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها:نتایج بیانگر این بود که مداخله آموزشی انجام شده بر اساس الگوی مذکور نه تنها بر روی بهبود آگاهی(05/0>P) ، حساسیت درک شده ، شدت درک شده ، منافع درک شده، خودکارآمدی موثر بود بلکه موجب کاهش موانع درک شده دانش آموزان در خصوص اتخاذ رفتارهای پیشگیری نیز شد. (001/0>P) نتیجه گیری: نتایج این مطالعه حاکی از تأثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر سازه های اعتقادات بهداشتی مرتبط با HIV/AIDS بود.لذا کار برد مطالعه حاضر در برنامه های آموزش بهداشت مدارس پیشنهاد میگردد. کلیدواژه ها: آموزش، HIV/AIDS،دانش آموز،پیشگیری اولیه .
Tavafian S S, Soltani K, Rahmati- Najarkolaei F. Efficacy of Health Education Program Based on Health Belief Model(HBM) on HIV/ AIDS Beliefs among high School Female Students in Tehran. 3 2021; 1 (4) :182-189 URL: http://military-health.ir/article-1-42-fa.html
طوافیان صدیقه سادات، سلطانی خدیجه، رحمتی نجارکلائی فاطمه. تأثیر برنامۀ آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در تغییر باورهای بهداشتی دانش آموزان دختر شهر تهران درخصوص HIV/ AIDS. 1. 1399; 1 (4) :182-189