[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 4 - ( شماره 4- زمستان 1399 1399 ) ::
جلد 1 شماره 4 صفحات 182-189 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامۀ آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در تغییر باورهای بهداشتی دانش آموزان دختر شهر تهران درخصوص HIV/ AIDS
دکتر صدیقه سادات طوافیان، خانم خدیجه سلطانی، دکتر فاطمه رحمتی نجارکلائی*
چکیده:   (78 مشاهده)
زمینه و هدف:موثرترین  راه برای پیشگیری از انتقال  HIV/AIDS، ارتقاء آگاهی و اصلاح باورهای های بهداشتی در خصوص رفتارهای پیشگیرانه پرهیزی  در جوانان و نوجوانان است.  هدف از انجام این پژوهش تعیین تأثیر برنامۀ آموزشی  مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در تغییر باورهای بهداشتی درخصوصHIV/AID S در دانش آموزان دبیرستان های دخترانۀ  منطقه 8شهر تهران بود.                                            
روشها :مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی، شامل 465 نفر از دانش آموزان سال اول دوم و سوم دبیرستان درگروه مداخله و گروه شاهد بود که از دو دبیرستان منطقه 8  تهران بطور  تصادفی ساده انتخاب شدند. انتخاب دانش اموزان به صورت سرشماری بود.  ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه ای محقق ساخته شامل  47 سوال در 8 بخش شامل اطلاعات دموگرافیک ، سوالات  اگاهی و سوالات مربوط به 5 سازه الگوی اعتقاد بهداشتی( شدت و حساسیت درک شده ،منافع و موانع درک شده و خودکارامدی) بود  .CVR و CVI  و آلفای کرونباخ کل سوالات به ترتیب عبارت بود از: 77/0 و 92/0 و 83/0. پس از انجام پیش آزمون در هر دو گروه، گروه مداخله با روش پرسش و پاسخ و سخنرانی در یک جلسه در خصوص آگاهی، ادراک و باورهای غلط در خصوص بیماری ایدز و رفتارهای پیشگیرانه آموزش دیدند و گروه کنترل در این خصوص آموزشی ندیدند. مجددا بعد ازدو ماه از مداخله، داده ها جمع آوری و نهایتاً با نرم افزار آماری SPSS 18 و ازطریق آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها:نتایج بیانگر این بود که مداخله آموزشی انجام شده بر اساس الگوی مذکور نه تنها بر روی بهبود آگاهی(05/0>P) ، حساسیت درک شده ، شدت درک شده ، منافع درک شده، خودکارآمدی موثر بود بلکه موجب کاهش موانع درک شده دانش آموزان در خصوص اتخاذ رفتارهای پیشگیری نیز شد. (001/0>P
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه حاکی از تأثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی  بر سازه های  اعتقادات بهداشتی  مرتبط با HIV/AIDS بود.لذا کار برد مطالعه حاضر در برنامه های آموزش بهداشت مدارس پیشنهاد میگردد.
کلیدواژه ها: آموزش، HIV/AIDS،دانش آموز،پیشگیری اولیه .
 
 
 
 
 
 
 
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، HIV/AIDS، دانش اموز، پیشگیری اولیه .
متن کامل [PDF 182 kb]   (43 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/3 | پذیرش: 1399/12/20 | انتشار: 1400/1/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavafian S S, Soltani K, Rahmati- Najarkolaei F. Efficacy of Health Education Program Based on Health Belief Model(HBM) on HIV/ AIDS Beliefs among high School Female Students in Tehran. 3. 2021; 1 (4) :182-189
URL: http://military-health.ir/article-1-42-fa.html

طوافیان صدیقه سادات، سلطانی خدیجه، رحمتی نجارکلائی فاطمه. تأثیر برنامۀ آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در تغییر باورهای بهداشتی دانش آموزان دختر شهر تهران درخصوص HIV/ AIDS. 1. 1399; 1 (4) :182-189

URL: http://military-health.ir/article-1-42-fa.html



دوره 1، شماره 4 - ( شماره 4- زمستان 1399 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه ارتقای بهداشت  نظامی Journal of Military Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4296