تاثیر تمرینات کامپیوتری کنترل شناختی بر کارکردهای شناختی و هماهنگی حرکتی در پسران مبتلا به ADHD
|
ندا خالدیان ، سید سجاد حسینی ، رضا فیضی ، مینو جانانه* |
ایران،دانشگاه آزاد کرمانشاه،کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی |
|
چکیده: (1563 مشاهده) |
هدف از این مطالعه بررسی اثرات مداخله کنترل شناختی کامپیوتری روی کارکردهای شناختی و هماهنگی حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) بود. 60 پسر بین ۷ تا ۱۱ سال به طور تصادفی در سه گروه تمرینات کنترل شناختی، بازی های ذهنی و کنترل (20 نفر در هر گروه) قرار گرفتند. این مداخله به مدت 8 هفته انجام شد. بعد از مداخله، قبل از آن و 48 ساعت بعد از پایان مداخله، هر دو گروه آزمون توجه ردیابی رنگی، آزمون عملکرد پیوسته و مقیاس رشد حرکتی لینکلن اوزرتسکی را تکمیل کردند. نتایج نشان می دهد که برنامه تمرینات کنترل شناختی به طور قابل توجهی پارامترهای سرعت و نگهداری توجه را بهبود می بخشد. در رابطه با هماهنگی حرکتی، نتایج بهبود قابل توجهی در هر چهار خرده آزمون مورد بررسی نشان داد (تعادل بدن، چابکی دست، هدف گیری و چابکی انگشتان). روی هم رفته، نتایج نشان می دهد که برنامه کنترل شناختی به طور قابل توجهی شناخت و هماهنگی حرکتی را در کودکان مبتلا به ADHD بهبود می بخشد. تلاش برای ارتقاء هر یک از پردازش های شناختی می تواند به افزایش توانایی ها و مهارت های یادگیری در فرد منجر شده و باعث ارتقاء عملکرد وی در زمینه های مختلف زندگی اجتماعی و شغلی شود. همچنین بهبود کنترل شناختی می تواند کارکردهای مغزی را تغییر دهد و متعاقباً موجب بهبود هماهنگی حرکتی شود. بنابراین برنامه تمرینات کنترل شناختی کامپیوتری برای ارتقاء همزمان کارکردهای شناختی و هماهنگی حرکتی در کودکان مبتلا به ADHD توصیه می شود. |
|
واژههای کلیدی: اختلال بیش فعالی با کمبود توجه، کنترل شناختی، ارزیابی شناختی، هماهنگی حرکتی |
|
متن کامل [PDF 192 kb]
(321 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/12/1 | پذیرش: 1400/4/3 | انتشار: 1400/4/20
|
|
|
|