2
1
3
Literature & Humanities
http://military-health.ir
1
admin
9
10
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1399
8
1
gregorian
2020
11
1
1
3
online
1
fulltext
fa
بررسی تاثیر جنس لایه داخلی کلاه کاسکت در میزان کاهش تنش وارده به جمجمه سر انسان و کاهش میزان آسیب با استفاده از شبیه سازی عددی المان محدود
Investigation of the effect of helmet inner layer material on reducing the stress on the human skull and reducing the amount of damage using numerical simulation
عمومى
General
پژوهشي
Research
<strong>زمینه و هدف:</strong> هر ساله تصادفات و حوادث ناشی از تعقیب و گریز موتور سواران نظامی سبب آسیب های متعددی به سر این افراد نظیر شکستگی های سر وضربه مغزی می شود. از این روی دستیابی به مناسبترین کلاه کاسکت جهت تعدیل میزان آسیب وارده به سر می تواند کمک قابل توجهی حفاظت از سر این افراد کند.<span dir="LTR"></span><br>
<strong>روش ها: </strong>ابتدا یک مدل کلاه کاسکت استاندارد مدلسازی سه بعدی شد و تحت اعمال بار ضربه ای به ناحیه جلویی سر توسط نرم افزار آباکوس مورد تحلیل عددی المان محدود قرار داده شد. در این پژوهش دو جنس رایج فوم کلاه کاسکت مورد مقایسه قرار داده شد. کلاه کاسکت طراحی شده نیز دارای 2 لایه و جمجمه سر انسان نیز 2 لایه در نظر گرفته شد. <br>
<strong>یافته ها: </strong>حداکثر جابجایی در کلاه کاسکت با تک لایه داخلی <span dir="LTR">XPS</span>، <span dir="LTR">EPS</span> و در حالت بدون کلاه کاسکت به ترتیب 7/12، 3/14 و 5/17 میلی متر بوده است. اعداد مشابه برای تنش نیز به ترتیب 9/185، 9/204 و 6/382 مگاپاسکال بوده است.<br>
<strong>نتیجه گیری: </strong>نتایج نشان داد که در هنگام اعمال یک بارگذاری ضربه ای به ناحیه جلو سر حداکثر تنش و جابجایی در کلاه کاسکت با لایه داخلی <span dir="LTR">XPS</span> بترتیب 2/10 % و 1/11 % کمتر از حالتی است که از فوم <span dir="LTR">EPS</span> استفاده گردد. بنابراین کلاه کاسکت با یک لایه داخلی <span dir="LTR">XPS</span> گزینه مناسبتری جهت تعدیل آسیب وارده به سر می باشد.
<strong>Background and Aim: </strong>Every year, accidents and accidents caused by the pursuit of military motorcyclists cause numerous injuries to these people, such as head fractures and brain injuries. Therefore, achieving the most appropriate helmet to moderate the amount of damage to the head can significantly help protect the head of these people.<strong><span dir="RTL"></span></strong><br>
<strong>Methods: </strong>First, a standard helmet model was modeled three-dimensionally and was subjected to FEM numerical analysis by applying an impact load to the front of the head by Abacus software. In this study, two common types of foam helmet foam were compared. The designed helmet also had 2 layers and the human skull had 2 layers.<br>
<strong>Result<span dir="RTL">:</span> </strong>The maximum displacement in the helmet with the inner monolayer XPS, EPS and in the case without the helmet was 12.7, 14.3 and 17.5 mm, respectively. Similar numbers for stress were 185.9, 204.9 and 382.6 MPa, respectively.<br>
<strong>Conclusion: </strong>The results showed that when applying an impact load to the front of the head, the maximum tension and displacement in the helmet with the inner layer of XPS are 10.2% and 11.1% less than the case of using EPS foam. Therefore, a helmet with an XPS inner layer is a better option to mitigate the damage to the head.
کلاه کاسکت, XPS, EPS, آسیب به جمجمه
Helmet, XPS, EPS, Skull Injury
164
171
http://military-health.ir/browse.php?a_code=A-10-58-1&slc_lang=fa&sid=1
Seyed Mostafa
Mirkazemi
سید مصطفی
میرکاظمی
Biopax.mirkazemi2016@gmail.com
1003194753284600488
1003194753284600488
Yes
Majid
Mafi
مجید
مافی
majid.mafi@gmail.com
1003194753284600489
1003194753284600489
No
Fathollah
Ahmadpour
فتح الله
احمدپور
1003194753284600490
1003194753284600490
No