تأثیر برنامۀ آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در تغییر باورهای بهداشتی دانش آموزان دختر شهر تهران درخصوص HIV/ AIDS
|
صدیقه سادات طوافیان ، خدیجه سلطانی ، فاطمه رحمتی نجارکلائی* |
|
|
چکیده: (2386 مشاهده) |
زمینه و هدف:موثرترین راه برای پیشگیری از انتقال HIV/AIDS، ارتقاء آگاهی و اصلاح باورهای های بهداشتی در خصوص رفتارهای پیشگیرانه پرهیزی در جوانان و نوجوانان است. هدف از انجام این پژوهش تعیین تأثیر برنامۀ آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در تغییر باورهای بهداشتی درخصوصHIV/AID S در دانش آموزان دبیرستان های دخترانۀ منطقه 8شهر تهران بود.
روشها :مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی، شامل 465 نفر از دانش آموزان سال اول دوم و سوم دبیرستان درگروه مداخله و گروه شاهد بود که از دو دبیرستان منطقه 8 تهران بطور تصادفی ساده انتخاب شدند. انتخاب دانش اموزان به صورت سرشماری بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه ای محقق ساخته شامل 47 سوال در 8 بخش شامل اطلاعات دموگرافیک ، سوالات اگاهی و سوالات مربوط به 5 سازه الگوی اعتقاد بهداشتی( شدت و حساسیت درک شده ،منافع و موانع درک شده و خودکارامدی) بود .CVR و CVI و آلفای کرونباخ کل سوالات به ترتیب عبارت بود از: 77/0 و 92/0 و 83/0. پس از انجام پیش آزمون در هر دو گروه، گروه مداخله با روش پرسش و پاسخ و سخنرانی در یک جلسه در خصوص آگاهی، ادراک و باورهای غلط در خصوص بیماری ایدز و رفتارهای پیشگیرانه آموزش دیدند و گروه کنترل در این خصوص آموزشی ندیدند. مجددا بعد ازدو ماه از مداخله، داده ها جمع آوری و نهایتاً با نرم افزار آماری SPSS 18 و ازطریق آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها:نتایج بیانگر این بود که مداخله آموزشی انجام شده بر اساس الگوی مذکور نه تنها بر روی بهبود آگاهی(05/0>P) ، حساسیت درک شده ، شدت درک شده ، منافع درک شده، خودکارآمدی موثر بود بلکه موجب کاهش موانع درک شده دانش آموزان در خصوص اتخاذ رفتارهای پیشگیری نیز شد. (001/0>P)
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه حاکی از تأثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر سازه های اعتقادات بهداشتی مرتبط با HIV/AIDS بود.لذا کار برد مطالعه حاضر در برنامه های آموزش بهداشت مدارس پیشنهاد میگردد.
کلیدواژه ها: آموزش، HIV/AIDS،دانش آموز،پیشگیری اولیه .
|
|
واژههای کلیدی: آموزش، HIV/AIDS، دانش اموز، پیشگیری اولیه . |
|
متن کامل [PDF 182 kb]
(1208 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/8/3 | پذیرش: 1399/12/20 | انتشار: 1400/1/14
|
|
|
|